Åpen høring om retningslinjene for statsstøtte knyttet til EUs kvotehandel.

Europakommisjonen inviterer medlemsstater, organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner til en åpen høring om retningslinjene for statsstøtte innen EUs ordning for handel med utslippskvoter for klimagasser.

Les mer

CPMR med innspill til EUs regionalpolitikk

Conference of Peripheral Maritime Regions of Europe (CPMR) sendte nylig inn sin vurdering av EUs regionalpolitikk etter 2013.

Les mer

Store regionale forskjeller i BNP innen EU

Eurostat, EUs svar på Statistisk Sentralbyrå, melder at de regionale forskjellene innen EU i 2007 varierer mellom 26 % av EU27 gjennomsnitt i Bulgaria, til 334 % i indre London.

Les mer på europe.eu.
Les Eurostat sin rapport her.

Avstemning på ny Europakommisjon 9. februar

Europaparlamentet skal etter planen gjennomføre avstemning på den nye Europakommisjonen tirsdag 9. februar. Kristalina Georgieva, som ble nominert av bulgarske myndigheter etter at Rumiana Jeleva trakk sitt kandidatur, skal gjennomføre sin høring 3. februar.

Vest-Norges Brusselkontor kommer tilbake med oppsummering når høringene av de nominerte kommissærene er gjennomført.

Les mer om denne saken hos EuropeanVoice og hos Europaparlmentet.

Framtidas transport. Grønne korridorer?

Europakommisjonen (KOM) arrangerte 9. desember en konferanse om grønne korridorer, et konsept som ble lansert  i EU´s handlingsplan for varetransportlogistikk fra 2007. Målet er å legge til rette for fraktkorridorer som benytter seg av avansert teknologi og ko-modalitet for å oppnå energieffektivisering og reduserte miljøkonsekvenser.

Les mer

Åpen høring om EUs felles fiskeripolitikk

Europakommisjonen vedtok 22. april en grønnbok om fremtiden for EUs felles fiskeripolitikk. Grønnboken analyserer mangler ved dagens fiskeripolitikk og åpner for en bred offentlig høring om hvordan disse manglene kan rettes opp. Fiskere, forskere, andre interesserte parter, og borgere oppfordres til å komme med innspill på hvordan EUs fiskeripolitkk bør se ut i fremtiden. Høringen er åpen til 31. desember 2009. Grønnboken er første skritt i en prosess med siktemål å reformere EUs fiskeripolitikk.

Grønnboken har to hovedformål; å øke bevisstheten om utfordringene sektoren har blitt stilt ovenfor de siste årene, og å fremkalle en offentlig debatt som kan utvikle seg til en ny, innovativ og mer konsensusbasert måte å regulere fisket på.

Eksempler på spørsmål grønnboken tar opp er; hvordan kan vi sikre et bærekraftig og levedyktig fiske på lang sikt? Hvordan oppnås en tilpasning av samlet flåtekapasitet, samtidig som man løser sosiale problemer kystsamfunn står ovenfor? Hvordan kan man bygge opp en kultur hvor man i større grad etterlever gjeldene regelverk? Hvordan kan EUs felles fiskeripolitikk bidra til bærekraftig fiske utenfor EUs egne farvann?

I tillegg til hovedproblemet med overfiske av den europeiske fiskebestanden peker grønnboken på fire andre strukturelt betingede mangler i den eksisterende fiskeripolitikken;
o Mangel på presist formulerte politikkmål.
o Et beslutningssystem som er for sentralisert og som fokuserer på kortsiktige løsninger som undergraver langsiktig bærekraft.
o Et rammeverk som ikke i stor nok grad ansvarliggjør industrien.
o Mangelen på politisk vilje til å etterleve fiskerirestriksjoner.

Kommisjonen frykter utarmede havområder og en fiskerinæring som ikke lenger vil være levedyktig dersom det ikke oppnås større miljømessig bærekraft i fiske de neste årene.

Les mer om denne saken her og her.

Overvåking av karbonutslipp i shippingsektoren

Europaparlamentet og EUs medlemsstater har blitt enige om en avtale om overvåking, rapportering og kontrollering av CO2-utslipp fra skipsfart. Internasjonal maritim skipsfart har til nå vært den eneste transportsektoren som ikke har vært inkludert i EUs forpliktelse om reduksjon av klimagassutslipp. Dette er dermed et første skritt på veien for å redusere utslippene også i skipsfartssektoren. Forordningen vil forbedre informasjonen om CO2-utslipp knyttet til drivstofforbruk, transportarbeid og energieffektivisering innen skipsfart.  Det er forventet at lovverket skal være på plass i løpet av våren 2015, etter endelig avstemning i Europaparlamentet og Rådet, og skal tre i kraft 1. juli 2015.

Les mer

InterregEUROPE C

Interreg 2014-2020

1. juli 2013 ble Kroatia medlem av Interreg IVC, som hittil har bestått av de 27 EU-landene samt Norge og Sveits. Programdeltakerne har nå diskutert muligheten for en omdøping av programmet for den kommende perioden.

Les mer

Årets Nordsjøkonferanse i Halmstad

11. – 13.juni finner Nordsjøprogrammets årlige konferanse sted i Halmstad i Sverige. Temaet for konferansen er ”Et bedre sted å leve” og vil handle om det kommende Nordsjøprogrammet og fremtidige prosjekter.

Les mer