EUs førerkortdirektiv gir kortere gyldighetstid for norske førerkort

EUs reviderte førerkortdirektiv, som vil tre i kraft 19. januar 2013, har ført til en endring av norsk veitrafikklov. Siden direktivet innfører såkalt administrativ gyldighet for førerkort vil det nå bli et skille mellom førerett og førerkort. Dette innebærer at selve førerkortet (dokumentasjonen for føreretten) får en bestemt gyldighetsperiode (maksimalt ti, eventuelt femten år, for personbiler og fem år for tyngre kjøretøy).

De viktigste endringene i direktivet vil være:
• Fra 19. januar 2013 skal førerkort utstedes kun i plast i kredittkort størrelse (slik de har vært i Norge siden 1998), med ulike sikkerhetselementer for å redusere muligheten for forfalskning.
• Direktivet innfører administrativ gyldighet for de nye førerkortene. Førerkortet må fornyes hvert 10. år for personbil og motorsykkel (medlemslandene kan velge 15 år) og hvert 5. år for tyngre kjøretøyer, for å få førerkort med de nyeste sikkerhetselementer og oppdatere bildet av innehaveren.
• Det innføres en egen førerkortklasse for moped (klasse AM).
• Økte aldersgrenser og nye regler for å kunne kjøre tung motorsykkel.
• Nye minstekrav for sensorer ved praktisk oppkjøring.

Fristen for utfasing av gamle førerkort er ikke før 2033, men norske myndigheter vurderer å sette fristen tidligere, særlig for de ca 90 000 grønne papirførerkortene og ca 600 000 laminerte, rosa papirførerkortene som fremdeles er i omløp i Norge.

Mer informasjon på Europalov.