Albania søker EU-medlemskap

Michael Leigh, leder av Europakommisjonens utvidelsesdirektorat, ser positivt på Albanias søknad om EU-medlemskap. Søknaden ble offisielt overlevert 28. april.

I november 2008 fremhevet Europakommisjonen at Albania må få bukt på korrupsjon og kriminell virksomhet, og at landet må styrke den statlige administrasjonen og sine domstoler. De offisielle søknadsrundene er nå i gang, men både for Albania, og for Montenegro som søkte om EU-medlemskap i desember, vil det gå flere år før et eventuelt medlemskap i EU blir en realitet.

Mer om denne saken hos EurActiv.

TENT

Ny politikk for EUs infrastruktur

Europakommisjonen presenterte nylig EUs nye infrastrukturpolitikk, som lanseres etter den mest omfattende gjennomgangen av EUs transportpolitikk siden 1980-tallet. Den nye infrastrukturen fører til et enhetlig trans europeisk transportnettverk, TEN-T, og vil også omfatte Norge.

Les mer

Norge kommer dårlig ut i ESAs årsrapport

EFTAs overvåkingsorgan ESA publiserte sin årsrapport i april. Rapporten inneholder en resultattavle som kartlegger, måler og sammenligner hvordan EFTA landene følger opp sine forpliktelser. I 2012 stod Norge for den største andelen klager til ESA.
Her kan du lese årsrapporten.

Europakommisjonen setter fortgang i tiltak mot ungdomsledighet

Den 12. mars presenterte Europakommisjonen et forslag til operasjonelle regler som skal sørge for en rask implementering av initiativet for å få ungdom i arbeid, den såkalte ”Ungdomsgarantien”. Budsjettet for dette tiltaket som skal bidra til å få ned ungdomsledigheten i Europa er på 6 milliarder euro for perioden 2014-2020.


Foto: European Commission

Les mer

cip-logo

Europakommisjonen evaluerer CIP-programmet

I midten av januar presenterte Europakommisjonen en evaluering av EUs rammeprogram for konkurranseevne og innovasjon (CIP). Dette ble presentert i en rapport som tar for seg resultatene av programmet i den pågående perioden som nå i 2013 går mot slutten. I følge rapporten viser sluttevalueringen at rammeprogrammet og dets underprogrammer har fungert godt og i overensstemmelse med forventningene fra da programmet ble iverksatt i 2007.

Les mer

Local Energy Award 2013

ManagEnergy inviterer energibyråer og lokale- og regionale myndigheter til å delta i konkurransen ”Local Energy Award 2013”. Vinnerene vil bli presentert i forbindelse med årskonferansen i ManagEnergy som avholdes under «European Union Sustainable Energy Week 2013 i Brussel 24. – 28. juni 2013.

Les mer

Tekstendring kan sette en stopper for framtidig norsk ledelse av Interreg-prosjekter

I forslaget til forordningen for den nye Interreg-perioden 2014-2020 er det skrevet at en prosjektleder (lead beneficiarie) må komme fra et av EUs medlemsland. Blir dette forslaget vedtatt vil det bety at norske aktører som deltar i Interreg ikke lenger kan administrere prosjekter innenfor disse programmene.

Les mer

Ny brosjyre fra URBACT om resultater fra urbane utviklingsprosjekter

URBACT-programmet presenterer i en ny brosjyre 20 treårige prosjekter som ble avsluttet i 2011. Partnerne i disse prosjektene har i løpet av denne perioden arbeidet for felles effektive og bærekraftige løsninger på store urbane utfordringer. I denne brosjyren finner du resultatene, anbefalinger og utfallene av disse prosjektene.

Les mer

Ny rapport: forbedret luftkvalitet i Europa

Det europeiske miljøbyrået (EEA) publiserte 9. november en rapport hvor det slås fast at luftkvaliteten i Europa har blitt bedre mellom 1990 og 2009. Dette på grunn av nedgang i utslippsnivået av de fleste forurensende stoffer. I følge rapporten er det imidlertid fortsatt behov for forbedringer da flere av medlemslandene i EU vil overstige grensene som er satt for utslipp for 2010 for enkelte forurensende stoffer.

Les mer

EU ekskluderer oljesand fra drivstoffkvalitetsdirektivet

Til tross for intens lobbyvirksomhet fra flere regjeringer og lobbyister fra oljeindustrien, besluttet Europakommisjonen 4. oktober å ikke inkludere olje fra tjæresand i drivstoffkvalitetsdirektivet.  Direktivet er en del av EUs klimapakke fra 2008, og forplikter aktører i petroleumsnæringen å redusere drivhusgassutslippene fra drivstoff som brukes innen veitransport med 10 %.

Les mer