LNG seminar Foto Juha ROININEN EUP-IMAGES

LNG som alternativt drivstoff for skip

Fra paneldebatten under seminaret. Foto: Juha ROININEN / EUP-IMAGES

EU har som mål å kutte karbonutslipp fra skipstrafikk med 40 prosent innen 2050, og det er et ønske at Europas transportsektor skal bli mindre avhengig av olje. Flytende naturgass (LNG) blir sett på som et lovende alternativt drivstoff som kan være viktig for å få ned utslipp og for å nå de klimamål som EU har satt. LNG sitt potensiale som alternativt drivstoff for skipsfart var derfor tema for et seminar som ble organisert av EU-delegasjonen, Norges ambassade til Belgia og DNV GL i Brussel den 6. november. 

Ida Skard fra Næringsdepartementet viste til den positive utviklingen vi har hatt innen LNG-drevne fartøy i Norge de siste årene, og at en viktig årsak er NOx-fondet som har vært et viktig bidrag til økningen. I følge Olav Kolbeinstveit fra Statoil er LNG et billigere og konkurransedyktig alternativ til andre drivstoff, men mer infrastruktur må bygges ut og dette må det påregnes kostnader for.

I Belgia har de hatt økt distribusjon av LNG de siste årene, og havnen i Zeebrugge er en viktig terminal.  Johan Vande Lanotte, vise-statsminister i Belgia, uttalte at miljøaspektet har vært et viktig argument for Belgias satsing på LNG, samt at det også er på grunn av økonomiske interesser. Han vektla imidlertid at det er manglende kunnskaper om hvordan LNG kan revolusjonere transportsektoren til sjøs. Et tilbakevendende tema gjennom hele konferansen var utfordringen med infrastruktur for LNG. På nåværende tidspunkt venter skipene på infrastrukturen, og omvendt. Spørsmålet er da; hvem skal starte med investeringene? Vande Lanotte sa at ett land og en havn kan ikke løse dette alene, og at her er det behov for en felles europeisk strategi. Han trakk også fram at det er vanskelig å forutse hvor prisnivået vil ligge i framtiden, noe som har konsekvenser for investeringene. Han var også opptatt av at det kommer på plass like konkurransevilkår med flere kontrollmekanismer og felles standarder i Europa.

Antoine Kedzierski fra organisasjonen Transport & Environment la stor vekt på miljøaspektet. Han mente at LNG har mulighet til å redusere SOx, NOx og forurensende partikler, men samtidig at LNG ikke er den beste veien å gå for å redusere CO2-utslipp. I følge Kedzierski bør LNG ikke betraktes som et langsiktig alternativ. ”Selv om det er et alternativt drivstoff er det fortsatt et fossilt brennstoff”.

Under debatten kom det klart fram at skipsindustrien ønsker større sikkerhet før de investerer i ny teknologi, og at det må komme sterke politiske signaler for en satsing på LNG. Representanter fra industrien var også uenige i at LNG er et billig alternativ, og mente at for at LNG skal være konkurransedyktig må prisene ned. Representantene fra Europakommisjonen og Europaparlamentet var enige i at vi trenger felles løsninger og en satsing på infrastruktur. De håper på enighet i EU om Europakommisjonens forslag til en strategi for utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff i transportsektoren i løpet av det greske formannskapet i EU til våren, hvor LNG har en sentral plass.

Flere av presentasjonene fra seminaret er tilgjengelige, og du finner de her.