EUs nye regler for marine drivstoff: milliardkostnader og muligheter

I mai i år vedtok EU nye regler for svovelutslipp fra skipstrafikk, på lik linje med FNs sjøfartsorganisasjons (IMOs) regler. Innen 2015 skal svovelinnholdet i marine drivstoff kuttes fra dagens 1 % til 0,1 % i ”kontrollområdet for svovelutslipp” i Østersjøen, Nordsjøen og den Engelske kanal. EU-nyhetsnettstedet euractiv.com skriver at eksperter frykter at de nye reglene kan føre til ekstrakostnader for shippingbransjen på mellom 2,6 og 11 milliarder euro. (Du kan lese saken fra euractive.com her).

Det er imidlertid knapphet på drivstoff med tilstrekkelig lavt svovelinnhold i Europa. Både en økning i produksjonskapasitet og oppgradering av eksisterende produksjonsanlegg vil kreve massive investeringer, og dessuten langvarige produksjonsstanser.

En annen mulighet som trekkes fram i artikkelen er å installere en type eksosfiltre i skipsmotoren, som reduserer utslipp av svoveloksider til atmosfæren. Dette er en relativt ny teknologi, men kommersielle løsninger er allerede å finne på markedet.

Innskjerpingen av svovelutslipp gir også gode muligheter for alternative drivstofftyper for skipstrafikk. Innovasjon Norge mener at LNG (Liquefied Natural Gas) kan være fremtidens drivstoff for skipstrafikken, og en god løsning for å møte de nye EU-reglene. Dette kan gi muligheter til norske maritime aktører som allerede er verdensledende på bruk av LNG-teknologi. (Du kan lese mer om dette her).

Forøvrig avholdt Clean Nort Sea Shipping-prosjektet (CNSS), der blant annet både Hordaland Fylkeskommune og BKK er partnere, en workshop om LNG for shipping tidlig i sommer. Les mer om CNSS på deres hjemmesider her.