Vil EU nå målene om å minske frafall i skolen og øke antallet som fullfører høyere utdanning?

Den europeiske union står i fare for ikke å klare å nå referansemål innen utdanning fastsatt i Det strategiske rammeverket for europeisk samarbeid innen utdanning og læring (ET2020). Dette kommer frem i en rapport utarbeidet av Rådet og Europakommisjonen. Rapporten skal følge opp progresjonen innen utdanning og vise til detaljerte politiske endringer som berører utdanningsmålsettingen for 2020, budsjettene for utdanning, livslang læring osv. 

Ifølge rapporten lykkes ikke europeiske land tilstrekkelig med å hindre skolefrafall, et problem som står høyt på agendaen for både EU og Norge, eller med å øke antallet som fullfører utdanningen etter den videregående skolen.  Trenden er svært urovekkende særlig når man ser den i sammenheng med de høye arbeidsledighetstallene for unge mennesker, som i noen EU-land ligger på over 40 prosent.

Dessuten ser det i følge prognosene ut til at andelen ”høyt kvalifiserte jobber” vil øke med nesten 16 millioner. Det innebærer en økning fra 29 prosent (2010) til 35 prosent av alle jobber innen 2020. Samtidig vil sannsynligvis antall jobber hvor det ikke settes krav til høyere utdanning minke med rundt 12 millioner, som vil si et fall fra 20 prosent av arbeidsplassene til ca 15 prosent.

Målet i ET2020 er å redusere frafall fra skolen til under ti prosent. I 2010 lå dette frafallet på 14,1 prosent i EU, sammenliknet med 14,4 prosent året før. Denne fremgangen er ikke stor nok for å nå det endelige målet innen 2020. Innen høyere utdanning er målet å nå en andel på 40 prosent, noe som ikke er umulig, men som heller ikke skal tas for gitt at er oppnåelig under de nåværende forholdene.

Rapporten viser ikke bare til negative resultat. Leseferdigheter, matematikk- og naturfagkunnskaper bedres for de såkalte ”low-achievers” og tallene fra 2009 viser at andelen som kan kategoriseres som dette har sunket fra 24,1 prosent (2006) til 20 prosent (2009).

Kilde: Europakommisjonen.