TOURage logo

Økt turisme – dobbelt positivt

 

Med sikte på å utvikle nye og innovative tilnærminger med tanke på turisme startet Tourage opp i 2012. Med 11 partnere fra 9 land ser Tourage på den demografiske endringen som er i ferd med å forekomme i befolkningssammensetning som en mulighet – heller enn en barriere. Pensjonerte utgjør nå en større andel av befolkningen enn før, og dette er tall som vil stige i årene som kommer. Alle er kjent med synene på dette som et problem, og en kommende utgiftspost for land i Europa. Spørsmål er dog hvordan man med de pragmatiske brillene kan se på det som et middel på veien mot målet om sosial og økonomisk utvikling regionalt, nasjonalt og internasjonalt? Nordlige Karelia, øst i Finland, har vært prosjektleder for Tourage, et prosjekt som tar sikte på å svare på dette spørsmålet. 

 

Dobbelt positivt

Committee of Region-medlem Edvin Bartkevics sa i forbindelse med den avsluttende konferansen for Tourage-prosjektet at dette både var et viktig og godt prosjekt. Det er lett å ta frem svart maling og malerkost da tall viser kostnadene for den pågående og fremtidige eldrebølgen, men med pragmatiske briller blir dette en mulighetsstruktur for ny utvikling heller enn en barriere for fremtiden.

Bartkevics understrekte at en aktivisering av pensjonerte som turister vil være dobbelt positivt; deres interesser og fleksibilitet vil føre til at tilbudet kan utbedres, og turistsesongen blir lenger. Dermed sitter en gruppe igjen som mottagere av et bedre tilbud, og en sosial gevinst, mens en utvidet turistsesong og nye triggerpunkter for økonomisk utvikling er gunstig regionalt.

Nye markeder for turisme må nås

Så hva har deltagerne tilegnet seg av kunnskap gjennom Tourage? En økt forståelse for hvilke muligheter man har innenfor egen region understrekes av flere deltagere som det klart viktigste. Tanken om at man driver en næring godt, uten verken innspill fra andre aktører eller innblikk i andres løsninger, kan være uheldig. Økt bevissthet om hvilke muligheter som eksisterer kan være med på å maksimere effektiviteten av, og attraktiviteten til, en næring som turisme.

Deltagende partnere har besøkt hverandre, og utvekslet prosjekter som har fungert godt i egen region. Deretter valgte de respektive regionene seg prosjekter de hadde sett og opplevd ute på de ulike besøkene, som kunne passe godt hjemme. Warmia Mazury er en region nord i Polen, de hadde en aktivitet som slo spesielt godt an, og som flere av de andre partnerregionene nå benytter seg av. Warmia Mazury Senior Games er navnet på et idrettsarrangement for de over 45, med konkurranse i ulike grener. Da det ble arrangert i Polen i 2012 var det så mye som 1025 deltagere fra 14 land. En gjentagelse er planlagt i samme region i løpet av 2014, med forventninger om en økning i antallet deltagere. Innen utgangen av 2015 planlegger også ungarsk region å gjennomføre et lignende arrangement.

I et Europa med en demografisk fordeling i endring ser vi nå at 20 % av befolkningen er mellom 55 og 75, og i noen land nærmer antallet for personer over 65 år seg sakte, men sikkert, 20 %.  Dette fordrer til nytenkning på flere områder, noe Tourage har forsøkt å ta på alvor gjennom dette prosjektet. Det hele handler om å tenke proaktivt angående noe som kan komme til å bli en fremtidig demografisk utfordring.

EUs turismedag

Økt bevissthet og tilpasning til den nye teknologiske hverdagen er blant temaene EU tar opp, da den offisielle turistdagen finner sted 1. desember. Det skal oppfordres til økt fokus på den digitale plattform som et verktøy for å fremme attraksjoner og forenkle tilgjengeligheten til ulike steder, for alle generasjoner.  

Ett annet tema som står på agendaen den første dagen i desember er Europa som merkevare. Økonomisk utvikling i land utenfor Europa er ikke noe nytt, men det foreligger et potensiale hva angår en økt turiststrøm fra land som Kina, Japan og Brasil til Europa.  Pedro Ortùn, som jobber med spørsmål relatert til turisme i Europakommisjonen, poengterte at den voksne generasjonen kinesere som har vært med på landets utvikling legger igjen mye penger på reise, men at det er mange som ikke drar til EU-land. Det å øke Europa som en merkevare, og ikke bare for europeerne selv, blir dermed viktig de kommende årene for å utnytte det potensialet som foreligger i turistnæringen.

Når EU nå går inn i en ny programperiode er det muligheter for nye prosjekter innenfor turismesektoren, noe som kan være aktuelt å følge med på for regioner på Vestlandet. Økt samarbeid på tvers av grensene kan være med på å få enda mer ut av en næring som er viktig for regionen vår.