Erasmus.jpg

Læring gjennom internasjonalt samarbeid

Læring gjennom internasjonalt samarbeid var tittelen for Hordaland fylkeskommunes konferanse om internasjonalisering i opplæringssektoren som fant sted 4. november. Hordaland fylke er allerede på topp i arbeidet med internasjonalisering i opplæringssektoren om man bruker prosjektfinansiering som målestokk. I forrige programperiode for EUs program for livslang læring (2007-2013) hadde Hordaland status som superbruker fordi de har fått innvilget så mange prosjekter.  Vi er nå inne i en ny periode med et nytt program som heter Erasmus+. Konferansen ble arrangert både for å gjøre dette programmet bedre kjent, samt inspirere skoler til å bruke det.

 De rundt sytti påmeldte representantene fra videregående skoler i hele Hordaland fikk høre fylkesordfører Tom Christer Nilsen åpne konferansen. Han beskrev hvor viktig internasjonaliseringsarbeidet er for fylket og ringvirkningene det har for samfunnet som helhet. Han takket også skolene for det arbeidet de allerede gjør på dette området.

Deltakerne fikk også et overblikk over ERASMUS+ programmet – både på et overordnet plan og med henblikk på erfaringer man har gjort seg i løpet av den første søknadsrunden. Harald Nybølet, utdanningsråd ved den norske EU-delegasjonen i Brussel, orienterte om ERASMUS+ programmet som helhet og satte det inn i en europeisk kontekst. Vigdis Berg ga en nærmere innføring i prosjektfinansiering gjennom såkalte ”strategiske partnerskap” – og hun ga også en del nyttige tips som kan komme godt med i arbeidet med ERASMUS+-prosjekt. Vi fra Vest-Norges Brusselkontor fikk anledning til å vise hvordan vi kan bidra når det gjelder relevant informasjon for opplæringssektoren og ikke minst når det gjelder prosjektarbeid og identifisering av relevante partnere.

Hordaland fylke er som sagt rike på erfaringer med EU-finansiering av prosjekt. Fusa VGS og Knarvik VGS er blant de som har en rikholdig erfaring med internasjonalt arbeid. Bjørn Brekkan og Mette Holmefjord Olsen delte av sine erfaringer. De to skolene har brukt ulike typer finansieringsordninger for å få til forskjellige satsinger de siste årene. Begge understreket at ildsjelene er viktige for at man skal komme i gang med internasjonalt arbeid, men at det er både mulig og nødvendig å inkludere flere i dette arbeidet. På denne måten får også flere del i arbeidet – og det kan være med å prege skolen som helhet.

ERASMUS+-programmets vektlegging av strategiske partnerskap oppfordrer også til å la det internasjonale få plass i en skoles strategi over flere år og la det få prege skolen. Det gir i mindre grad rom for løsrevne prosjekt, men at man i samarbeid med skoler eller andre organisasjoner lager er plan for hvordan det internasjonale kan bidra til å nå målene både i læreplaner og i samfunnsutvikling.

Du finner mer informasjon om ERASMUS + i denne artikkelen på VNBs nettsider og hos SIU