Havnestatskontrolldirektivet på plass fra januar 2011

EØS-komiteen vedtok 10. desember 2010 å innlemme det såkalte havnestatskontrolldirektivet i EØS-avtalen. Direktivet har som formål å drastisk redusere antall lavstandardskip i EU-farvann og skal anvendes fra 1. januar 2011.

Havnestatskontrolldirektivet er en del av den tredje sjøsikkerhetspakken som ble fremmet i november 2005. Direktivet erstatter det gjeldende kravet om kontroll av 25 % av fremmede skip med et nytt regime hvor havnestatskontroll skal gjennomføres på alle skip som anløper innenfor EU. Hver medlemsstat skal bidra til denne kontrollen, i forhold til antall skip som i gjennomsnitt anløper dets havner.

Utvelgelse av skip for kontroll baseres på skipenes risikoprofil. Momenter i risikovurderingen er blant annet skipstype, alder, flagg og klasseselskap, samt diverse historiske faktorer. Medlemsstatene kan etter konkrete vilkår nekte lavstandardskip anløp. Man antar at dette systemet ikke vil utløse større økonomiske eller budsjettmessige konsekvenser for Norge, sammenlignet med dagens inspeksjonsregime. I statsbudsjettet for 2011 er det derimot kommentert at det skal etableres en ny begrenset vaktordning, innenfor Sjøfartsdirektoratets eksisterende budsjett.

Direktivet ble vedtatt allerede i 2009, men Kommisjonen utsatte gjennomføringen til 1. januar 2011 for å få bedre tid til opplæring og trening av havnestatsinspektører og testing av informasjonsdatabasen THESIS.

Mer informasjon finnes i faktaarketwww.europalov.no.