Overvåking av karbonutslipp i shippingsektoren

Europaparlamentet og EUs medlemsstater har blitt enige om en avtale om overvåking, rapportering og kontrollering av CO2-utslipp fra skipsfart. Internasjonal maritim skipsfart har til nå vært den eneste transportsektoren som ikke har vært inkludert i EUs forpliktelse om reduksjon av klimagassutslipp. Dette er dermed et første skritt på veien for å redusere utslippene også i skipsfartssektoren. Forordningen vil forbedre informasjonen om CO2-utslipp knyttet til drivstofforbruk, transportarbeid og energieffektivisering innen skipsfart.  Det er forventet at lovverket skal være på plass i løpet av våren 2015, etter endelig avstemning i Europaparlamentet og Rådet, og skal tre i kraft 1. juli 2015.

De nye reglene blir gjeldende for skip over 5000 bruttotonn som anløper havner i EU, og skipseiere vil fra 1. januar 2018 være forpliktet til å overvåke sine utslipp. Forslaget er en oppfølging av klima- og energimålene EU ble enige om i oktober og et ytterligere bidrag til forhandlingene om en global klimaavtale. I følge pressemeldingen fra Rådet vil Europakommisjonen ha mulighet til å revidere forordningen, dersom en internasjonal avtale om å redusere klimagassutslipp fra maritim transport kommer på plass.

Internasjonal skipsfart står for rundt 3 prosent av verdens karbonutslipp, men dette kan i følge den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) øke til 18 prosent i 2050 hvis lovfestede tiltak ikke blir satt i verk. Miljøorganisasjoner har ønsket det nye lovverket velkommen, men samtidig kun som ett skritt i riktig retning.  De mener det ikke er tilstrekkelig så lenge utslipp bare blir målt og det ikke innføres begrensninger på utslipp.  Shipping er fortsatt ikke en del av EUs kvotesystem ETS, men i følge kilder i EU er dette også et skritt i retning av innlemmelse av shippingsektoren i ETS.

Les pressemeldingen fra Rådet her. Se også om forordningen i EØS-notatbasen.